Gå till innehåll

Vännäs-medlemmar


Michael Jonsson

Rekommendera Poster

Hej.
Jag blev inspirerad att utforska vem/vilka som är medlemmar i kretsen och bor i Vännäs. Jag är född och uppvuxen i Vännäs och har en känsla av att det skulle behövas en liten push för föreningen där.

Om föreningen tycker det är av intresse så kan jag åta mig att rodda en träff i Vännäs någon efter nyår. Ett helt förutsättningslöst möte, utan förpliktelser om engagemang eller styrelseuppdrag. 
Helt enkelt bara sondera intresset och kompetensen hos medlemmarna.
Om jag samordnar med tex Vuxenskolan och låter de sköta anmälningar, lokalbokning, fika osv så blir det väl ett engagemang som gynnar föreningen?

Eventuellt kanske någon på kommunen kan komma och tala om kommunens miljö/naturplaner framöver?

I så fall kan kanske Natalie sortera fram e-postadresser till alla i Vännäs (och kanske Bjurholm) och informera om en kommande träff? 

 

Michael Jonsson

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så bra Michael att du vill ordna en träff i Vännäs! Hör av dig om du behöver hjälp med medlemskontakt eller marknadsföring!

Vi i styrelsen har ju svårt att nå ut till medlemmar i Vännäs för att ingen av oss bor där. Vi har dock påbörjat ett samarbete med ett företag som heter "Recycling UF Vännäs". De har fått flyers av oss och de kommer dela ut dem till varje hushåll i Vännäs i samband med tömmning av deras pantlådor.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul Michael!

Visst ska vi i Länsförbundet/kansliet hjälpa till med sådana här aktiviteter. Vi planerar en lite större insats 2019 för att starta upp vilande kretsar mm. Vi ska försöka använda en metod för att få igång engagemang som Skåne använt och som funkat mycket bra för dem. Vi kommer nog inte igång förrän en bit in på 2019 (kanske i februari) men vi kan väl höras av om detta då.
/Mats 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...

Hej Michael

Vi ska börja planera dessa insatser nu. Om du fortfarande är pigg på att göra ett försök med Vännäs under våren kan jag ta upp det på nästa styrelsemöte, ska jag göra det?
I så fall borde vi kunna avsätta lite tid från vår verksamhetsutvecklare att hjälpa till också
/Mats

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, hade glömt bort den här tråden lite.
Trodde inte var något svar då jag inte fått några notiser om svar. 
Visst ska det gå att få svarsnotiser?
Men visst är jag fortfarande intresserad av att anordna en informell träff för Vännäs-medlemmarna. 

 

Obs: såg nu rutan för notiser under rutan, så nu ska det komma notiser 🙂
 

Redigerad av Michael Jonsson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2019-01-29 på 17:41, Michael Jonsson säger:

Hm, fick ingen notis nu heller?

Hum, kollade inställningarna och såg att vi missat en generell inställning för e-postaviseringar. Sån tur att vi upptäckte detta!
Vi jobbar nu med att ställa om detta så att man alltid får avisering via e-post när någon svarar på på ett inlägg man gjort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...

Hej @Michael Jonsson!

Jag vikarierar för Natalie som verksamhetsutvecklare, vill gärna fortsätta denna diskussion med dig och @Marcus. Styrelsen har beslutat att uppdra åt mig att jobba med Vännäs, och jag har haft en första kontakt med länsförbundet i Skåne.

Om du fortfarande inte får notiser måste du aktivt välja att Följa tråden, i rutan "Följer" till höger, längst ovanför tråden. Klicka i vänstra sidan för att följa, på högersidan för att se vem som följer. Då får du både notis i Forum, och ett mejl vid aktivitet. Hur många mejl bestämmer du när du följer.

Vi har nyligen ändrat i foruminställningarna så att man automatiskt följer trådar som man påbörjar, vi missade den funktionen under uppstarten. Men tyvärr så gäller det inte retroaktivt i gamla trådar, de måste man aktivt gå in och följa.

Funkar jättebra för mig att skriva här.

Vill du kontakta mig utanför forum har jag:

070-6099678
kansli.vasterbotten@naturskyddsforeningen.se

Vi hörs!

Hälsningar

Owen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Härligt @Michael Jonsson!

Jag ska skapa en stängd grupp där vi och de vi bjuder in ska kunna diskutera. Vi ska lägga upp en bra strategi!

Här är en mycket bra, pedagogisk presentation från länsförbundet i Skåne på hur de jobbade med att rädda kretsen i Staffanstorp som jag lägger in där också. Ska vi börja med att kolla på den och fundera på hur mycket av det som kan överföras till Vännäs?

Jag skickar även ett mejl till dig med presentationen.

Ping länsordförande @Marcus och Umeåordförande @MatsDjup

 

Presentation vända kretsdöden i Skåne.pdf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...
17 timmar sedan, Marcus säger:

bra! vill du att kretsen tippsar om satsningen genom våra kanaler (utskick, facebook, hemsida)?

Ja tack @Marcus! Hela styrelsen får gärna gå med i den stängda gruppen för att följa. (Jag tror det äe bra att ha en grupp för den diskussionen, men kanske det är onödigt att gruppen är stängd?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äsch, den stängda gruppen har jag inte lyckats hitta hur man skriver inlägg, å jag skriver här.
Vuxenskolan i Vännäs har ledigt i sina lokaler 21 och 23 maj. Deras lokal rymmer 15-20 personer.
Om vi samarbetar med dem så sköter de anmälningar osv, och då ingår även att man uppger ett mobilnummer i samband med anmälan. På så sätt är man med i eventuella sms-utskick, om det behöver bytas till en större lokal osv.
För den som inte vet var det håller till så ligger Vuxenskolan i samma hus som Swedbank i central Vännäs.
 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det behövs inte så mycket infallsvinklar. det är nog så viktigt att få medlemmarna att komma, och ett första möte kanske visar vad medlemmarna tycker är viktigt.
Nån från kommunen som informerar om natur/miljö räcker nog gott och väl.
Att informera via mejl, facebook osv  god tid är det viktiga

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller att göra inlägg i gruppen, så har jag förtydligat genom att ändra namnet på menyn där man kan göra inlägg, den heter nu "Klicka här för att diskutera". I varje grupp så kan man lägga in en eller flera diskussionsforum, där man kan lägga in en eller flera "forumtrådar". Lite snurrigt, men man vänjer sig:
https://www.forum-vasterbotten-naturskyddsforeningen.se/forum/86-klicka-här-för-att-diskutera/ 

Jag tror det vore bättre att diskutera där ifall vi vill ha mer än en tråd i ämnet, då kan det bli rörigt här i Vännäs-forumet om det även görs andra inlägg (trådar). Kan bli svårare att hålla reda på och rörigare för ´de som är intresserade av andra ämnet. Det är iaf det som är tanken med grupper och det skulle vara en bra skarp övning för oss att nyttja gruppen - om ni orkar!

Jag skulle kunna göra gruppen öppen för alla. @emeliearkadhar har släppt in dig där nu. Missade att du hade sökt inträde 😞

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart så träffen marknadsföras.

Men det känns onödigt att sätta en etikett på mötet. Låt folket komma, och se om det utkristalliseras något konkret intresse som skapar fortsatt engagemang.
Lår det bara bli en - lär känna varandraträff -  och ta tillvara på det intresse som finns kring de frågor som dyker upp..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det finns några framgångsrika ekobönder i Vännäs. Jag kom dock på att maj kan vara en svår månad att få en bonde att gå från vårbruket, men vi kan ju kolla läget.
Det finns tid att spåna fram "gästtalare". 
Det viktiga är att mejla och informera berörda medlemmar i god tid om ett möte den 23.e. det går att komplettera med information senare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...

Viktig information

För att använda forumet måste du godkänna våra Användarregler och Integritetspolicy