Gå till innehåll

Vad gör banken med dina pengar?


Lasse Johansson

Rekommendera Poster

Hej!

För några år sedan bytte jag bank sedan jag definitivt tappat förtroendet för Nordea. Då trodde jag att Länsförsäkringar Bank skulle vara ett bra alternativ. Men så började jag tvivla på att det kanske inte var det bästa alternativet och googlade på Ekobanken.

   På deras hemsida hittade jag en tabell från Fair Finance Guide som rankar banker utifrån en rad hållbarhetsaspekter. Där rankas samtliga storbanker plus JAK medlemsbank och Ekobanken. De två senaste rankas i topp medan övriga hamnar långt efter. Vidare kan man läsa:

   ”Nästan dubbelt så mycket av spararnas pengar satsas i fossil energi jämfört med hållbar energi. Efter Parisavtalet har Nordea och SEB lånat ut flera miljarder till stora kol- och oljebolag. Det visar vår senaste granskning.”

Man kan också gå in på de nämnda bankerna enskilt och läsa om var de placerar spararnas pengar.Personligen valde jag att placera mina sparpengar hos Ekobanken efter att ha läst detta.

Jag har nu bara en mindre summa kvar i min bank för att betala löpande utgifter.Gå in på Ekobankens hemsida så kan du läsa mer. https://www.ekobanken.se/

 

Lasse Johansson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är skandal att bankerna inte bryr sig om opinionen. Jag bytte bank för ett par år sen och det gjorde Skellefteåkretsen också. jag har varit inne på fairfinanceguide.se och skrivit en reaktion till min bank, Länsförsäkringar. Det finns ju knappar att klicka på för beteende i olika branscher. Vi är nog för flata mot bankerna. säg ifrån!!:classic_angry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 år senare...

Jag tvivlar på att alla resurser från Ekobanken-insättare investeras i hållbar energi, en del av medlen kan gå och den andra delen kan gå till fossila bränslen på samma sätt, den här banken döljer det helt enkelt bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Du litar alltså inte Fair Finans Guide. Betyder det att du tror att de övriga bankernas betyg (förutom JAK-banken) har så dåliga betyg för att dom inte vill dölja sina investeringar i fossila bränslen trots att de har stora resurser för att maskera dem. Eko-banken har definitivt just inga sådana resurser.

Själv är du i alla fall inte särskilt framgångsrik på att maskera vilka intressen du representerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...

Viktig information

För att använda forumet måste du godkänna våra Användarregler och Integritetspolicy