Gå till innehåll

Torv


Rekommendera Poster

Agera mot torvbrytning!

 

Enligt Uppdrag Granskning i programmet ”Klimatbov i ny förpackning” bidrar torvverksamheten i Sverige med 20% av CO2-utsläppen i Sverige. Det är lika mycket som biltrafikens utsläpp enligt samma program. Torven används numera i huvudsak till att blanda in i den odlingsjord som säljs till allmännheten. Utsläppen kommer dels från denna odlingsjord och dels ifrån de torrlagda torvtäkterna. Utsläppen sker snabbast från torven i odlingdsjorden. Torven i odlingsjord uppgick 2020 till 2 miljoner kubikmeter. 2020 var också det år då som mest torv gick till odlingsjord efter att under flera år ständigt ökat (kan ha ökat sedan dess).

 

72% av all torvbrytning i Sverige står ett finskt statligt bolag för samtidigt som torvbrytningen i Finland avvecklats, sägs det i programmet, så vinsten hamnar hos aktieägarna i det finska bolaget.

 

I Sverige har 1/4 av våra våtmarker utdikats. Det har skett under en lång tid, delvis understött av statliga pengar. Det har allvarligt minskat biodiversiteten.

Torvtäkterna fortsättar att läcka CO2 även efter att utvinningen upphört. Men läckaget upphör om torvtäkten sätts under vatten. Det är också vad naturvårdsverket rekommenderar.

 

Jag föreställer mig att en återställning av många utdikade områden relativt snabbt och enkelt kunde åstadkommas. Dvs om den politiska viljan finns. Dessa områden tror jag i stor utsträckning från början bestod av impediment, dvs att avkastningen i form av virke redan från början var obetydlig eller ingen alls.

Bidrag för faktiska kostnader borde kunna ges för återställning. Däremot inga bidrag för att upphöra med torvbrytning.

 

Jag har precis börjat undersöka vilka återförsäljare i Skellefteå som saluför odlingsjord utan torv. Hittills har jag inte hittat någon utom en som eventuellt kommar att arbjuda det. Bland företagen som förser återförsäljarna med odlingsjort har jag tills vidare hittat ett som erbjuder odlingsjord utan torv, Weibulls.

 

Ställ frågan till din återförsäljare om de kan hjälpa dig att få tag på torvfri odlingsjord. Alla har inte möjlighet att kompostera som naturligtvis är det bästa alternativet att förbättra jorden.

 

Ställ frågan till politikerna om hur de ser på den här frågan.

 

Programmet Klimatbov i ny förpackning sänds av SVT play fam till december 2022.

 

Lasse Johansson

Skellefteå

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...

Viktig information

För att använda forumet måste du godkänna våra Användarregler och Integritetspolicy